Hoe vul je de contentstrategie-planner in?
Hoe helpt de contentstrategie-planner jouw zakelijke social media?
Veel zzp’ers en bedrijven posten regelmatig vanuit dezelfde invalshoek(en). Door steeds vanuit dezelfde doelen te posten, laat je niet genoeg zien over je bedrijf aan (potentiële) klanten. Voordat zij de keuze maken of zij wat van je willen kopen, willen zij een aantal dingen van/over je bedrijf weten. Ze willen weten of andere klanten tevreden over je diensten en producten zijn, of je wel genoeg kennis en ervaring hebt in je branche, of ze je bedrijf sympathiek vinden, wie het bedrijf is en nog veel meer.
Daarom heb ik een social media strategie ontwikkeld waarbij er wordt gefocust op 6 belangrijke hoofddoelen. Daar heb ik een contentstrategie-planner voor ontworpen en laten bedrukken. Dankzij deze planner zie je altijd in één overzicht of je genoeg variatie hebt in de 6 hoofddoelen en 3 content soorten. Bovendien helpt deze planner je om even weg te zijn van je laptop en offline te brainstormen over social media content. De benodigde to-do’s en notities kan je erbij noteren zodat je gestructureerd aan de slag kan!
De contentstrategie-planner kopenHoe vul je de contentstrategie-planner in?
Hieronder leg ik uit wat naar mijn mening de fijnste manier is om de planner in te vullen. Uiteraard kan je de stappen ook in een andere volgorde invullen. Dat is helemaal aan jezelf.
Stap 01. Brainstorm en bedenk wat je wil posten
Klap je laptop lekker dicht en ga op een fijne plek zitten waar je kan brainstormen over content. Kijk naar de 6 hoofddoelen op de planner en laat je daardoor inspireren. Bedenk per hoofddoel twee dingen die je daarover zou kunnen posten. Loop je alsnog vast? Vind hier een blog waarin ik per hoofddoel meerdere voorbeelden benoem. Scroll iets naar beneden in de blog om de voorbeelden te vinden.
Op zoek naar meer inspiratie? Pak er dan een inhaakkalender bij. Lees hier wat een inhaakkalender is en hoe je die gebruikt voor de contentstrategie-planner.
Stap 02. Vul de datum in en omcirkel de content soort
In de eerste kolom is het mogelijk om de datum op te schrijven wanneer je een post zou willen posten. Voor de beste balans is het goed om te zorgen dat je consistent zichtbaar bent op social media. Voor het ene bedrijf kan dat zijn door elk dag wat te posten, maar voor de ander kan één keer in de week voldoende zijn. Zolang er geen lange stiltes vallen op je social media accounts, is het goed. Zelf post ik bijna elke dag iets in mijn Instagram Story en elke 5/6 dagen post ik iets op LinkedIn en Instagram.
Zorg ook voor voldoende variatie in de soorten content die je post. Post niet altijd alleen maar video’s of juist alleen maar dingen in Stories. Op de planner kan je omcirkelen welk content soort je in gedachten hebt voor die post. Zo zie je overzichtelijk op de planner of je voldoende afwisseling hebt of niet. De planner focust voornamelijk op Instagram, maar het kan ook ingevuld worden voor andere social media platformen.
Stap 03. Omcirkel de bijbehorende hoofddoelen
De belangrijkste stap van de planner is dat je aangeeft welke hoofddoelen er gekoppeld zijn aan je posts. In het midden van de planner staan de 6 hoofddoelen omschreven met een icoon. Deze iconen staan in rijen naast elk lijntje waar je je social media idee opschrijft. Omcirkel het icoon/de iconen van de doelen die bij je post horen. Een post kan één of meerdere hoofddoelen hebben.
Ik heb een uitgebreide blog geschreven over de 6 hoofddoelen en benoem per hoofddoel een aantal voorbeelden wat je zou kunnen posten binnen deze doelen. Lees hier de blog.
Stap 04. Vul de benodigde to-do’s in en schrijf notities op
Welke stappen heb je nodig om de bedachte content te kunnen maken en schrijven? Deze stappen schrijf je op bij ‘To Do’.
Ben je inspirerende social media content tegengekomen of is er een bepaalde social media trend waar jij ook in jouw eigen stijl op in kan haken? Dit kan je allemaal opschrijven bij ‘Notities’.
Wil jij ook knallen met je zakelijke social media?
De planner is special voor zzp’ers en mkb’ers ontworpen! Voor slechts €10,95 (incl. btw) heb jij al een A4 contentstrategie-planner met 50 vellen. Genoeg om er 50 maanden mee te kunnen doen! Bestel je eigen planner en ga voor een strategische en consistente social media content!