Wat zijn de 6 hoofddoelen van een zakelijke social media post?

Categorie
Social media tips
Datum
26 april 2024

Waarom zijn er hoofddoelen voor een social media post?

Dat er verschillen zitten tussen social media voor privé en zakelijk gebruik, is vast niks nieuws voor je. Maar weet jij ook wat de 6 hoofddoelen zijn van een zakelijke social media post?

Een social media post kan verschillende doeleinden hebben. Bijvoorbeeld:

  • Amuseren
  • Informeren
  • Overtuigen
  • Inspireren
  • Verkopen
  • Converseren
  • Instrueren
  • Adviseren
  • Activeren
  • Emotioneren
  • En nog veel meer

Veel zzp’ers en bedrijven posten regelmatig vanuit dezelfde invalshoek(en). Zo posten business coaches vaak content om te ‘adviseren’ en influencers om te ‘overtuigen’ en ‘amuseren’. Bij kappers zie ik vaak dat ze enkel foto’s plaatsen van de mooie kapsels die zij maken, maar ze vertellen weinig over wie zij zijn, waar ze in gespecialiseerd zijn, geven geen advies en vergeten zo nog een aantal andere belangrijke doelen.

Dit is zonde, want door steeds vanuit dezelfde doelen te posten, laat je niet genoeg zien over je bedrijf aan (potentiële) klanten. Zij willen niet alleen weten wat jouw bedrijf aanbiedt. Voordat zij de keuze maken of zij wat van je willen kopen, willen zij een aantal dingen van/over je bedrijf weten. Ze willen weten of andere klanten tevreden over je diensten en producten zijn, of je wel genoeg kennis en ervaring hebt in je branche, of ze je bedrijf sympathiek vinden, wie het bedrijf is en nog veel meer.

Daarom heb ik een social media strategie ontwikkeld waarbij er wordt gefocust op 6 belangrijke hoofddoelen. Daar heb ik een contentstrategie-planner voor ontworpen en laten bedrukken. Zodat je altijd in één overzicht ziet of je genoeg variatie hebt in de 6 hoofddoelen.

Contentstrategie-planner bestellen
contentstrategie-planner social media contentplanner contentkalender kopen De contentstrategie-planner op A4-formaat (50 vellen)

De 6 hoofddoelen van een zakelijke social media post

  • Merkidentiteit en persoonlijkheid tonen
  • Overtuigen en vertrouwen wekken
  • Kennis delen, adviseren en expertise tonen
  • Bereik vergroten, connecten en groeien
  • Verkopen en conversie verhogen
  • Portfolio en succesverhalen delen

Let op: een post kan één of meerdere hoofddoelen hebben. Bijvoorbeeld: een fotograaf post een video waarin hij 4 tips geeft hoe je eenvoudig zelf je vakantiefoto’s mooier kan maken. Dit doet hij door subtiel zijn eigen presets (filters) te benoemen en dus te verkopen. Dan zijn de hoofddoelen van deze post: ‘kennis delen, adviseren en expertise tonen’ en ‘verkopen en conversie verhogen’.

Voorbeelden van de 6 hoofddoelen

 

Merkidentiteit en persoonlijkheid tonen

(Potentiële) klanten willen weten van wie ze een product of dienst afnemen. Vooral als ze een dienst willen afnemen, willen ze een klik voelen met het bedrijf. Zij kunnen pas weten of zij een connectie met jou of het bedrijf voelen, als daar genoeg over te lezen en te zien is.

Voorbeelden die je binnen dit doel kan posten:

  • Wat is jouw/jullie lievelingsproduct uit eigen collectie? Vertel waarom.
  • Vertel elke week/maand een leuk feitje over een andere collega of laat je volgers raden welk feitje waar is.
  • Wat zijn de kernwaarden? Zijn exclusiviteit, luxe en duurzaamheid het belangrijkste? Communiceer dat en straal het uit.
  • Is er een collega jarig? Zet hem/haar in het zonnetje.
  • Wat is de favoriete playlist die altijd aan staat tijdens het werken?
  • Wat zijn de doelen op zakelijk gebied die jij/jullie dit jaar wil(len) behalen?
  • Bestaat het bedrijf weer een jaar langer? Vier het en deel dit!

 

Overtuigen en vertrouwen wekken

Help (potentiële) klanten over de streep te trekken als zij twijfelen over producten of diensten. Door positieve reviews te delen, kan jij anderen laten zien dat de producten/diensten écht goed zijn. Als een bedrijf zelf benoemt hoe goed de producten en diensten zijn, nemen mensen dat niet snel aan. Als een ander in geur en kleur vertelt hoe blij hij/zij is met een product of behaald resultaat, dan neemt men dat wel aan. Zo wek je vertrouwen op en zet je volgers om in klanten.

Voorbeelden die je binnen dit doel kan posten:

  • Positieve review geschreven in tekst met een (kleine) foto of logo van de klant.
  • Laat een before & after zien van een resultaat dat een klant heeft dankzij jouw/jullie product of dienst
  • Een positieve post van een klant over jouw/jullie product of dienst reposten op jouw profiel.
  • Positieve review van een klant in een korte video laten uitspreken in de camera.
  • De veelgestelde vragen van klanten bundelen en beantwoorden op social media met uitleg video’s of teksten.
  • Scoort een product een hoog cijfer? Deel dit product met het bijbehorende cijfer en licht toe waarom klanten hier zo tevreden over zijn.

 

Kennis delen, adviseren en expertise tonen

Vooral als je diensten aanbiedt, wil men weten of jij wel verstand hebt van je branche. Ben jij bijvoorbeeld een virtual assistent, fotograaf, schoonheidsspecialist, content creator of copywriter? Dan kan je eenvoudig laten zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Deel behapbare tips, geef adviezen aan je volgers en durf te laten zien dat jij expertise hebt! Bij wie boek jij liever een gezinsfotoshoot? Bij een fotograaf die regelmatig tips deelt over hoe je het beste als gezin kunt kleden, het mooist spontaan op een foto kan staan en adviezen geeft over de mooiste locaties? Of een fotograaf die enkel foto’s deelt die hij/zij geschoten heeft? Grote kans dat je de eerste fotograaf kiest als je vindt dat beide fotografen een mooie stijl hebben.

Voorbeelden die je binnen dit doel kan posten:

  • Verkoop jij een product waar je vaak vragen over krijgt? Leg uit hoe je dat product het beste kan gebruiken.
  • Een diploma of certificaat behaald? Deel het en laat zien dat jij jezelf blijft ontwikkelen.
  • Zie je op social media dat iemand ergens tegenaan loopt dat binnen jouw vakgebied valt? Geef diegene op een aardige en behulpzame manier hulp/advies.
  • Deel tips en kennis over jouw vakgebied. Bijvoorbeeld: 6 tips hoe je {probleem X} kan verhelpen óf 4 redenen waarom je beter {X} dan {Y} kan gebruiken.

 

Bereik vergroten, connecten en groeien

Vaak denkt men dat een social media account pas succesvol is, als er minstens 10.000 volgers zijn. Dit is onzin! Je kan beter 450 volgers hebben die (potentiële) klanten zijn, dan 10.000 volgers die niet jouw doelgroep zijn en dus nooit klant zullen worden. Hoe zorg je er nou voor dat je de juiste volgers aantrekt en je bereik vergroot? Dit kan op meerdere manieren, maar vooral door jezelf te zijn en dat uit te stralen. Als je jezelf of het bedrijf anders voor gaat laten doen, dan jij/het is, dan trek je de verkeerde volgers aan. Dat wil je dus niet!

Voorbeelden die je binnen dit doel kan posten:

  • Zet een winactie op en verloot jouw/jullie favoriete product of dienst. Leg vooral ook uit waarom er gekozen is voor dat product of die dienst. Winacties doen het goed om je bereik te vergroten, maar als je te algemeen een winactie opzet, trek je volgers aan die niet de doelgroep zijn.
  • Stel een idee voor aan de volgers en laat ze meedenken over jouw/het bedrijf. Betrek ze bij keuzes aangezien zij de doelgroep zijn.
  • Vraag aan de volgers welk product zij lekkerder/fijner/mooier vinden, product {X} of product {Y}?
  • Maak een grappige behind the scenes video over bijvoorbeeld een grote blunder. Men vindt dit grappig en het algoritme zorgt dat deze video verder wordt gedeeld op social media.

 

Verkopen en conversie verhogen

Het uiteindelijke doel van social media is natuurlijk dat je zoveel mogelijk diensten en/of producten wil verkopen. Je wil niet die irritante verkoper op social media zijn, maar er zijn genoeg subtiele trucjes hoe je alsnog iets kan verkopen zonder het vol op te promoten. Zo werk ik zelf met weggevertjes. Men kan een gratis design check bij mij afnemen. Zo maken ze kennis met mijn werkwijze en kennis. Doordat ik ze iets gratis geef, zijn ze onbewust geneigd om sneller iets voor mij ’terug te doen’. Ik hoop dat ze door het weggevertje uiteindelijk een product of dienst van mij kopen.

Voorbeelden die jij kan posten binnen dit doel:

  • Deel 6 tips hoe {probleem X} verholpen kan worden dankzij jouw/jullie dienst of product.
  • Als je bestverkochte product bijna uitverkocht is, benoem je dit zodat men de haast voelt om het ook snel te kopen. (=schaarste)
  • Zijn er recent meerdere klanten geweest die product of dienst {X} kochten? Vertel hier dan over. Zo zien je (potentiële) klanten dat anderen gebruik maken van de product/dienst. Zo raken zij daar extra nieuwsgierig naar.
  • Ken jij de 7 beīnvloedingsprincipes van meneer Cialdini? Hij omschrijft hoe je door middel van 7 beīnvloedingsprincipes mensen onbewust kan beīnvloeden.

 

Portfolio en succesverhalen delen

Last but zeker not least: portfolio en succesverhalen delen. Vooral voor bedrijven die diensten aanbieden, is dit makkelijk te realiseren. Ben jij bijvoorbeeld grafisch ontwerper, schilder, videograaf, influencer, zanger of model? Deel jouw kunsten/opleveringen dan op social media via fotografie of videografie. Elke keer als je weer iets moois oplevert voor een klant, kan je met je mobiel of een professionele camera hier een foto en video van maken. Om het plaatje nog mooier te maken, kan je ook een succesverhaal rondom je portfolio-item vertellen.

Voorbeelden die jij kan posten binnen dit doel:

  • Before en after foto’s van een resultaat dat een klant door jou behaald heeft
  • Maak een foto, video of mock-up van de producten en/of opleveringen. Vertel over het product of project.
  • Klant {X} die al een tijd met probleem {Y} liep, maar wat door jouw product of dienst is verholpen.
  • Maak een vlotte en hippe video waarin je een aantal producten of projecten van het afgelopen jaar deelt.

Maak voortaan strategische posts met de contentstrategie-planner

Met de contentstrategie-planner kun je je social media posts strategisch plannen en in één oogopslag zien of je voldoende variatie hebt in de 6 hoofddoelen en 3 soorten content. Per pagina kan je tot wel 18 posts kwijt. Dit is voldoende om een maand lang actief te posten op social media. Verder kan je de belangrijkste social media to-do’s en notities noteren. Op een planner zitten 50 vellen, dus je kan er 50 maanden mee doen. En dat alles voor slechts €10,95 per stuk (incl. btw).

Ik wil ook een planner
contentstrategie-planner contentkalender kopen bestellen voor zzp'ers en mkb'ers